سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عیب تو نهان است چندانکه ستاره بختت تابان است . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 96 فروردین 20 , ساعت 1:8 عصر

ساخت و طراحی هولوگرام توسط علم هولوگرافیک

برای درک علت این نظریه ی بوهوم، ابتدا باید اطلاعاتی درباره ی هولوگرام داشته باشیم. هولوگرام تصویری سه بعدی است که با  کمک لیزر ساخته می شود.

برای ساخت هولوگرام, شیی که تصویر آن را داریم ابتدا در امواج لیزر قرار می گیرد. سپس دومین اشعه ی لیزر به آن تابانده شده و در نتیجه ی تداخل این امواج طرحی به وجود می آید که روی فیلم ثبت می شود ( در این ناحیه دو اشعه لیزر با هم تلاقی می کنند). زمانی که فیلم ظاهر می شود، تصویری بی معنا از دوایر و خطوط تیره دیده می شود. اما زمانی که فیلم با استفاده از اشعه ی لیزر دیگری ظاهر می شود, تصویر سه بعدی هولوگرام از شکل اولیه ظاهر می شود.

حالت سه بعدی این تصویر تنها ویژگی هولوگرام نیست. اگر هولوگرام یک گل رز به صورت نیمه بریده شده و سپس با لیزر تصویر  سازی شود، هر نیمه از گل تصویر کلی گل را نشان می دهد.

ماهیت" کل در هر بخش" به ما درک بهتری از نظم و چینش می دهد. علوم غربی بر این اعتقاد هستند که برای درک پدیده ی فیزیکی، مانند اتم و یا حتی یک قورباغه، باید آن را تشریح کرده و اجزای آن را مورد مطالعه قرار داد.

هولوگرام  به ما می آموزد که بعضی از اقلام موجود در دنیا با این روش سازگاری ندارند. اگر سعی کنیم یک قسمت از چیزی که به صورت هولوگرافیکی ساخته شده است را جدا کنیم، آن قسمتی که از آن ساخته شده است را جدا نکرده ایم بلکه قسمتی از کل را برداشته ایم.

این نظریه راه دیگری را به بوهم برای کشف اسپکت نشان داد. بوهم اعتقاد داشت که علت ثابت ماندن ذره های اتم بدون در نظر گرفتن مسافت بینشان به علت ساطع کردن سیگنال های مرموز نیست بلکه، جدا شدن آن ها خود یک توهم است. او بیان می کند که برخی از لایه های عمیق تر واقعیت مانند ذرات به صورت ماهیتی جداگانه نیستند بلکه فقط ادامه ی یک اصل اولیه به حساب می آیند.

تاریخچه علم هولوگرافیک

در سال 1982 رویداد خاصی اتفاق افتاد. در دانشگاه پاریس تیم تحقیقاتی که توسط آلاین اسپک فیزیکدان هدایت می شد، آزمایشی را انجام دادند که یکی از مهمترین آزمایشات قرن 20 ام به حساب می آید. این رخداد در روزنامه ها به چاپ نرسید. حتی اگر اهل خواندن روزنامه های علمی باشید نام اسپکت را شنیده اید با این که عده ای بر این اعتقادند که کشف او چهره ی علم را تغییر داده است.

اسپکت و تیمش کشف کردند که در شرایط خاص ذرات اتم مانند الکترون ها می توانند بدون در نظر گرفتن فاصله ی بین شان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اهمیت ندارد که 10 فوت و یا 10 میلیون مایل از هم فاصله دارند.

این طور به نظر می رسد که هر مولوکل می داند که دیگری چه کاری انجام می دهد. این مساله با نظریه ی انیشتن در تضاد است که می گوید هیچ چیز سریع تر از سرعت نور نیست. از آنجاییکه جهت حرکت با سرعتی بیش از سرعت نور باید موانع زمانی شکسته شوند، برخی فیزیکدانان دنبال راهی برای توضیح یافته های اسپکت کرده اند. اما برخی دیگر توضیحات سختگیرانه تری داده اند.

دیوید بوهوم، فیزیکدان اهل لندن، اعتقاد داشت که یافته های اسپکت نشان گر این است که حقیقت عینی وجود ندارد و برخلاف ظاهر یک پارچه اش، جهان وهم است و گوییهولوگرامی بزرگ و با جزئیات کامل است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ