سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان! خردمند کسی است که با اندیشه ای درست و نگاهی دوراندیش، از آرای گوناگون استقبال کند . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 96 مهر 16 , ساعت 8:46 عصر

هولوگرام یک تصویر سه بعدی

اگر نور مناسب به یک هولوگرام برسد ما آنرا به صورت یک تصویر زیبای سه بعدی مشاهده میکینم . هم چنین یک هولوگرام میتواند یک تصویر سه بعدی را در هوا پردازش کند , تصویری حقیقی که میتواند عکس برداری شود اگرچه قابل لمس نیست . چون آنان نمیتوانند از طریق معمولی کپی برداری شوند . از آنان به طور گسترده برای جلوگیری از جعل اسناد هم چون کارت های اعتباری , گواهینامه های رانندگی , بلیط های ورودی استفاده می شود .

 

تفاوت هولوگرام و هولوگرافی

هولوگرام کلمه ایست با ریشه ی یونانی که از holo به معنی کامل و gramma به معنی پیام تشکیل شده است . روند ساخت یک هولوگرام , هولوگرافی نامیده میشود . هنگامی که یک هولوگرام ساخته میشود نور از یک لیزر تصویری شیء مورد نظر را روی یک فیلم یا یک صفحه ی عکاسی ثبت میکند . اساسا دو نوع هولوگرام وجود دارد .هولوگرام انعکاسی که وقتی ازجلو نور به آن تابیده شود مشاهده میشود . در حالی که هولوگرام انتقال با تاباندن نوراز پشت به درون آن دیده میشود . هولوگرام برجسته با پشتیبانی از یک هولوگرام انتقال با یک ماده ی آینه مانند ساخته میشود که هنگامی که از جلو به آن نور بتابد دیده میشود .نوع دیگری از هولوگرام که استروگرام نامیده میشود نیز قابل ساخت است که تصاویر متحرک ایجاد میکند . مدت زمان این تصاویر معمولا بین 3 الی 20 ثانیه می باشد .

ارتباط هولوگرام با عکس

اگرچه هولوگرام یک تصویر بصری از یک جسم فیزیکی است , اما کاملا متفاوت از عکس است . برای مثال وقتی یک شیء عکس برداری میشود , هرقسمت از عکس دارای یک تصویر از بخش مربوطه از شیء اصلی است که از نقطه نظری که مربوط به موقعیت پخش در هولوگرام است , مشاهده شده است . بنابراین , اگر صفحه شفافی که حاوی هولوگرام انتقال است شکسته شود هر قطعه همچنان قادر خواهد بود کل تصویر را طرح کند , گرچه از یک نقطه نظر دیگر.با استفاده از قطعه ی نزدیک بالای صفحه هولوگرافی , نمایی از قسمت بالا خواهیم داشت . در حالی که اگر از قطعات قسمت زیرین صفحه ی هولوگرام استفاده کنیم , حالتی ایجاد میشود که گویی نگاهی بالا به سمت جسم داریم (جسم در بالا قرار میگیرد) . از دیگرویژگی های جالب انگیز هولوگرام ها این است که خواص نوری اشیاء مانند لنز ها را حفظ می کنند . مثلا یک هولوگرام که از قرار دادن یک ذره بین مقابل یک پروانه به دست آمده است را درنظربگیرید . یک ناظر به هنگام مشاهده ی تصویر هولوگرافی از این اشیاء متوجه خواهد شد که قسمت پروانه ای که از طریق تصویر ذره بین دیده میشود بزرگ میشود .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ