سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزى دو گونه است : آن که بجوید و آن که بجویندش ، پس آن که دنیا را جوید مرگ در پى او پوید تا از دنیایش برون راند و آن که آخرت را خواهد دنیا او را جوید تا روزى‏اش را به کمال بدو رساند . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 100 آذر 14 , ساعت 10:43 صبح

پیدایش هولوگرام و تاریخچه آن

توسعه فناوری هولوگرام از سال 1962 آغاز شد، هنگامی که یوری دنیسیوک، در کشور شوروی سابق، و امت لیث و جوریس آپاتنیکس در دانشگاه میشیگان ایالات متحده، تکنولوژی لیزر را توسعه دادند و اشیاء سه بعدی را ضبط کردند. اگرچه وضوح این اشیاء در آن زمان زیاد بالا نبود، اما روش های جدید شامل تبدیل انتقال با ضریب شکست، باعث شد هولوگرام ها به مرور زمان تکامل پیدا کنند و به امروز برسند.

واژه هولوگرام از دو بخش Holoبه معنای همه یا تمام یک شی وGramبه مفهوم نگاشتن یا نمایاندن بصری یک شی تشکیل شده است.این هولوگرام به معنای تمام نگار یا بعد نگار برچسبی است با قابلیت افزودن آیتم های امنیتی و فوق امنیتی، یک محصول تصویری با قابلیت ایجاد تصاویر سه بعدی، که باتکنولوژی هولوگرافی و با استفاده از لیزر به صورت برچسب تولید می شود و دارای جلوه های بصری منحصر به فرد از نام، آرم و یا طرح های گرافیکی در لایه های مختلف است.

به زبان ساده، هولوگرام، فناوری یک طرح ریزی سه بعدی است که بدون استفاده از تجهیزات ویژهای مانند دوربین یا عینک قابل مشاهده است. بدین معنا که تصویر را میتوان از هر زاویه دید، بنابراین به عنوان یک کاربر در هر نقطه از اطراف صفحه نمایش که قرار بگیرید، به راحتی جسم را میتوانید ببینید به نحوی که خیلی واقعی بنظر میرسد.

از جمله پیشرفت هایی که اخیرا در صنعت هولوگرافی ایجاد شده می توان به توانایی ذخیره سازی اطلاعات با حجم بسیار بالا برای مدت زمان نامحدود، نقشه برداری سه بعدی، پیشرفت در مطالعات پزشکی و علمی و ... اشاره کرد. اما یکی از جاهایی که از هولوگرام بیشتر شنیده ایم،چاپ لیبل هولوگرام امنیتی است.

هولوگرام امنیتی

چاپ هولوگرام

چاپ هولوگرام معمولا روی کارت های PVC انجام میگیرد، زیرا از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. چاپ هولوگرام کارت پی وی سی باعث ایجاد یک پوشش بسیار نازک بر روی کارت ها میگردد. با این کار امکان دسترسی مستقیم به متون و اطلاعات درج شده روی کارت غیرممکن میگردد. همچنین لازم به ذکر است که این لایه را به دلیل ساختار خاصی که دارد نمیتوان از محل خود جدا نمود.

چاپ هولوگرافیک با یک هولوگرام سنتی متفاوت است زیرا چاپ برای انجام جلوه 3 بعدی به هیچ نوع تنظیم نور خاصی نیاز ندارد. برای مشاهده تصویر، بیننده نیازی به عینک مخصوص کار ندارد.

چاپ های هولوگرافی بطور گسترده برای اهداف شناسایی و امنیت استفاده میشوند.

کارتهای اعتباری، گواهینامه های رانندگی، گذرنامه ها و نشانهای امنیتی معمولاً دارای چاپهای هولوگرافیکی کوچکی هستند که روی سطوح آنها تعبیه شده است.

ویژگی های برچسب هولوگرام های امنیتی

هولوگرام ها ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند که یکی از مهمترین ویژگی های هولوگرام ها که باعث شده است به مطمئن ترین برچسب امنیتی روی کالاها تبدیل شود آن است که، این برچسب بعد از تولید به هیچ وجه در هیچ جای دنیا قابل کپی برداری و تکثیر مجدد نمی باشد.

  • قابلیت عدم جابجایی از کالایی به کالای دیگر حتی با روش حرارت، بخار و
  • مقاوم بودن در مقابل گرما و حرارت برای کالاهایی که در معرضش قرار داشته باشند.
  • دارایی ظاهر خیلی زیبا
  • امکان تولید در ابعاد و طرح های متفاوت
  • غیرقابل کپی برداری و تکثیر حتی با استفاده از جدیدترین روش های کپی و اسکن
  • قابلیت گنجاندن تصاویر یا کدهای مخفی درون هولوگرام که در زیر نور معمولی غیر قابل رویت می باشند و فقط تولیدکننده و صاحب هولوگرام از محل آن آگاه است.

کاربردهای هولوگرام

فناوری هولوگرام امنیتی به حدی پیشرفت کرده است که در زندگی روزمره بار ها آن را روی محصولات مختلف دیده ایم. از جمله کاربرد های هولوگرام در زندگی و صنایع مختلف عبارتند از:

  • گواهینامه های اعتباری و عابر بانک ها
  • تاییدیه های معتبر آموزشی و بهداشتی
  • ساعت ها و لوازم اکسسوری لوکس
  • قطعات مهندسی و لوازم الکترونیکی
  • قطعات و لوازم یدکی اصل ماشین
  • شرکت های تولید کننده تلفن همراه، لوازم جانبی و اکسسوری
  • مصالح ساختمانی
  • اسناد رسمی مانند سند ماشین، ملک یا خانه

انواع هولوگرام

انواع هولوگرام

جدای از لفظی که این روز ها بسیار در مورد ساخت هولوگرام در خانه یا هولوگرام هایده می شنویم، هولوگرام های امنیتی کاربرد های فراوانی در صنعت دارند. پیش رو لیستی از انواع هولوگرام را آورده ایم. آن دست از لیبل های هولوگرام امنیتی که در بازار برای سفارش موجود هستند و بیشتر طرفدار دارند به شرح زیر هستند:

هولوگرام های برجسته

از مشهور ترین هولوگرام های موجود در بازار برای تولید انبوه است مانند هولوگرام موجود در کارت های ویزیت و یا تصویر عقاب بر روی کارت های ویزا است.

هولوگرام عمومی یا آماده (ژنریک)

هولوگرام آماده یا ژنریک دارای طرحی ساده با عبارتی مانند Original یا Genuine روی خود هستند. این دست از برچسب هولوگرام جزو رده ارزان قیمت جای می گیرند و با توجه به قیمت مناسبشان برای شرکت های تولیدی متوسط گزینه ای مناسب هستند.

هولوگرام دو بعدی

هولوگرام دو بعدی نیز برای حفاظت از محصولات دارای کاربرد های فراوان است. در این دست هولوگرام می توان متنی نیز روی برچسب اضافه کرد تا برند مورد نظر راحت تر قابل شناسایی باشد. اما این لیبل نیز به هیچ عنوان امنیت هولوگرام سه بعدی را ندارد.

هولوگرام طرح مخفی (concealed image hologram)

هنگامی که شما با چشم غیر مسلح به این برچسب نگاه کنید، هولوگرامی ساده می بینید. اما زمانی که لیزر یا اشعه UV به آن تابیده شود، ساختار منحصر به فردی ارائه می دهد. استفاده از این برچسب به ویژه در ارز رسمی کشور ها معمول است.

هولوگرام حرارتی (hot stamping)

برچسب هولوگرام حرارتی یاhot stampingبه روش چاپی لیتوگرافی با دمای بسیار بالا ساخته میشود.hot stampingسبب می شود که هولوگرام ها بر روی طیف گسترده ای از مواد مانند کاغذ یا پارچه و آهن و بچسبد. هولوگرام چاپ گرم به سختی جدا می شوند و مناسب فضاهایی مانند محیط های آلوده یا حتی روغن باشد.

هولوگرام دارای QR code

این هولوگرام ها دارای یک QR Code یا کد رمزی می باشند که این کدرمزی یک بارکد دوبعدی متشکل از چهارگوش های سیاه وسفید می باشد که در آن داده هاِیی مانند آدرس وبسایت تلفن و وجود دارد واین کدها توسط دستگاهها و تلفنهای هوشمند قابل شناسایی و خواندن است.

هولوگرام دارای QR

هولوگرام دارای پوشش (Scratch)

هولوگرام های دارای پوشش یا اسکرچ، دارای نوعی پوشش به لحاظ امنیتی روی خود هستند تا کد یا اطلاعات زیر آن، به راحتی خوانده نشود. شما میتوانید برای دسترسی به اطلاعات یا گارانتی و ضمانت محصول، اسکرچ روی آن را خراش دهید و کد زیر آن را بخوانید.

سه بعدی(3D)

هولوگرام سه بعدی با استفاده از تکنیک نور دهی لیزری تصاویری با رنگ و عمق را نشان می دهند.

در این هولوگرامها تخریب شوندگی به حالت ساده یا ظاهرشدن کلمه OPENVOIDوجود دارد.

لمینت شفاف و کاربرد آن

طرح های چاپ شده ممکن است بدلایل محیطی مختلفی آسیب پذیر باشند، به همین دلیل نیاز به یک روکش محافظ دارند. یکی از روشهای بسیار مهم به منظور محافظت از طرح چاپ شده،لمینت پس از چاپاست. لمینت جنسی ازPVCدارد و معنای واژه آن در انگلیسی به معنی لایه لایه کردن است.این تکنولوژی منحصر به فرد، میزان از دست دادن تراشه بین کارتطلاکوب قبل از لمینت را کاهش داده، و پرس بین لایه ی بالایی و پایینی را بسیار نزدیک نگه می دارد، این امر کیفیت بالای لمینت شفاف را تضمین می کند.

لمینت شفاف



لیست کل یادداشت های این وبلاگ