سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان ، شناختن به دل است و اقرار به زبان و با اندامها بردن فرمان . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 98 اسفند 27 , ساعت 10:2 عصر

هولوگرام سه بعدی چیست ؟

هولوگرام در واقع یک تصویر سه بعدی است. به این معنا که عمق دارد و می تواند مانند یک شی واقعی بنظر برسد. شما می توانید هولوگرام را از زوایای مختلفی مشاهده کنید که هر کدام از زوایا، می تواند یک تصویر را ارائه کند. از نظر لغوی هولوگرام از دو واژه ی hologram تشکیل شده است که ترکیب این دو به معنای تصویر نهایی یا ماده رمز نگاری شده می باشد. 

می توان گفت دنیس گابور، فیزیکدان مجارستانی، اولین بار توانست تا چگونگی عکس های سه بعدی را نشان دهد. به این فرآیند، هولوگرافی می گویند. اما در واقع پس از اینکه لیزر اختراع شد، می توان گفت اهمیت هولوگرافی با لیزر افزایش یافت و اولین هولوگرام در سال 1965 با نور لیزر ساخته شد. همچنین امروزه می توان گفت هولوگرام یک نوع برچسب خاص است که ویژگی های تصویر هولوگرامی را دارد. در ادامه به معرفی برچسب های هولوگرامی، کاربرد و انواع آن نیز می پردازیم.

هولوگرام سه بعدی

فرآیند ساخت هولوگرام

ممکن است عباراتی مانند چاپ هولوگرام، چاپ هولوگرافی و ... را شنیده باشید که برای ساخت هولوگرام ها به کار می روند. باید بدانید که فرآیند ساخت هولوگرام در واقع چندین سال است که در کشور های مختلف به کار می رود و امروزه دیگر جزئی از کاربردهای رایج در صنایع مختلف است.

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد فرآیند ساخت هولوگرام یا چاپ آن مطالبی را بگوییم، می توان اشاره کرد به استفاده از پرتو های لیزر تک. این پرتو به وسیله ی یک قطعه لنز مخصوص به دو پرتو تقسیم می شود که دو پرتو لیزری که شبیه هم هستند ایجاد می شوند. یکی از این پرتو ها که پرتو مرجع در نظر گرفته می شود، بر روی فیلم به صورت مستقیم تابانده می شود. 

در مورد چاپ هولوگرافی باید بدانید که هولوگرام روی کاغذ های معمولی چاپ نمی شود و فرآیند تولید آن پیچیده است.

هولوگرام رنگی

مهمترین مزایای هولوگرام

با وجود استفاده روز افزون از هولوگرام شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که مهمترین مزایای هولوگرام چه می باشد که موجب می شود افراد به سوی استفاده از آن گرایش پیدا کنند. امروزه بیشتر مصرف کنندگان به سوی محصولاتی جذب می شوند که مجهز به برچسب امنیتی هولوگرام هستند زیرا این برچسب اعتبار اجتماعی بوده و تولید کنندگان کالاهای زیادی به استفاده از آن نشان می‌دهد با این حال می توان گفت استفاده از این برچسب بر روی اجناس باعث کاهش هزینه‌های طولانی مدت می شود و از طرفی پیگیری اجناس شخصی را نیز ساده تر می سازد. همچنین دقت داشته باشید که امروزه با وجود اینکه برندهای متفاوت و جعل و تقلب در برند ها بسیار دیده می شود طبیعتا شناسایی کالای اصیل کار سختی است اما برای حل این مشکل می‌توان گفت استفاده از برچسب های امنیتی هولوگرام بسیار شیوع پیدا کرده است زیرا کالاهایی که دارای برچسب امنیتی هولوگرام هستند به راحتی از کالاهای تقلبی شناسایی می‌شود. هولوگرام ابزار های نوری غیر قابل کپی بوده که با استفاده از تکنولوژی لیزر ساخته می شود با این حال می‌توان گفت این برچسب ها علاوه بر زیبایی بصری چشمگیری که برای مشتریان دارد امنیت بالایی داشته و در آن امکان هیچ گونه کپی برداری و یا اسکن وجود ندارد. از طرفی دقت داشته باشید با استفاده از شناسایی بصری که در هنگام استفاده از برچسب های امنیتی الگو به وجود می‌آید امکان دزدیده شدن اجناس کاهش چشمگیری پیدا می کند.

از دیگر مزایای هولوگرام می‌توان به خاطر سپردن سال خرید جنس با استفاده از بارکد های قابل اسکن، پیگیری و بررسی اجناس قابل حمل، ایجاد اعتماد در مشتری و غیره اشاره نمود. همچنین شایان ذکر است که هولوگرام با کد های رنگی نیز به گونه ای بوده که شناسایی بصری اجناس را ساده تر می کند با این حال در سازمان های بزرگ این کدهای رنگی به همراه بارکد ارائه می گردد تا مالکیت سازمان یا سال خرید آن به راحتی مشخص گردد.  این برچسب ها برای بعضی از برنامه‌های انطباق بیمه و دولت و همچنین برای مدارک تحصیلی در وزارت دفاع و فروشندگان تامین کننده تجهیزات نظامی مورد نیاز می باشد.

برچسب هولوگرام

استفاده از برچسب هولوگرام این امکان را برایتان به وجود می آورد تا در زمان فروش و عرضه محصولات خود بتوانید برای تضمین کیفیت آنها اطمینان بیشتری را در مشتریان به وجود آورید. چرا که این برچسب ها نشان دهنده اصالت و کیفیت کالاها می باشد و با درج آنها به هیچ عنوان نمی توان محصول را جعل و یا سرقت کرد. در همین راستا در این مقاله به معرفی و بررسی انواع هولوگرام و موارد کاربرد آن پرداخته ایم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید، توصیه می کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

برچسب هولوگرام

 

با برچسب هولوگرام بیشتر آشنا شوید

منظور از هولوگرام، یک برچسب می باشد که بر روی محصولاتی مانند جعبه ها، پاکت ها و یا سایر اسناد مهم چسبیده می شود. لازم به ذکر است که این برچسب ها حالت 3 بعدی دارند و با تغییر زاویه خود می توانید تصاویر متفاوت آن را مشاهده کنید. یک برچسب هولوگرام حتی اگر بر روی سطح 3 بعدی نصب شود، باز هم به شکل 3 بعدی نمایان خواهد شد.

برچسب های هولوگرامی به منظور افکت های 3 بعدی از فویل های هولوگرافی استفاده می کنند که این فویل ها، ورق های پلاستیکی نازک هستند که بر روی آنها یک تصویر پرینت شده با لیزر وجود دارد.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ