سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چه نیکوست فروتنى توانگران برابر مستمندان براى به دست آوردن آنچه نزد خداست ، و نیکوتر از آن بزرگمنشى مستمندان به اعتماد بر خدا برابر اغنیاست . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 99 فروردین 17 , ساعت 1:35 عصر

همه چیز در مورد علم هولوگرام و هولوگرافی

فن آوری ذخیره سازی هولوگرام و هولوگرافی

امروزه انواع هولوگرام ها به تنهایی می توانند معرف مشخصات کامل کالا، شرکت و کشور سازنده ی کالا باشند البته در برخی کالاهای خارجی هولوگرام نشان دهنده ی شرکت های وارد کننده کالا است. هولوگرام ها در واقع با پوششی پلاستیکی در رنگ ها و طرح های مختلف  شناسنامه ای از یک کالا بوده که می تواند در نمونه های مختلفی مانند هولوگرام برجسته، هولوگرام یکپارچه، هولوگرام چند کاناله، هولوگرام ساخته شده کامپیوتری، هولوگرام قالب نقطه ای یا دو بعدی، هولوگرام سه بعدی، هولوگرام ترکیب دو بعدی و سه بعدی، هولوگرام با طرح های پیچیده هولوگرافی، هولوگرام های چاپ گرم، هولوگرام های رنگ واقعی، هولوگرام های تصویر متحرک، هولوگرام شفاف، هولوگرام های ضد سرقت، هولوگرام معمولی، هولوگرام های فیلتر تصویر، هولوگرام های میکرو تکست و...باشند که هر یک از این نمونه ها در موارد بسیاری کاربرد دارند.

آینده ذخیره سازی هولوگرام سه بعدی و هولوگرافی مملو از ناشناخته ها است. دکتر گارت می گوید:  "این فن آوری بسیار امیدوار کننده است من سالهاست که در مورد آن شنیده ام . اما  در این

نقطه و موقعیتی که ما قرار داریم مهمترین مسئله ونگرانی هزینه بالا و نارس بودن محصولات است . " متخصصان موافق اند که ظرفیت و عملکرد این ذخیره سازها باید در طول زمان افزایش یابد . اما سرعت پیشرفت در نهایت به پذیرش صنعت بستگی خواهد داشت . متخصصان همچنین  به معرفی احتمالی هیبریدی از رسانه های هولوگرافی اشاره دارند . درست مانند هارد دیسک های مغناطیسی ،  رسانه های ذخیره ساز هولوگرافی نیز مقداری حافظه فلش در کارتریج را برای فراهم کردن قابلیت نوشتن تامین میکنند.  سازگاری نیز به طور قابل توجهی هنوز ناشناخته مانده است و هیچ درایو نواری نمی تواند اطلاعات نوشته شده در 50 سال قبل را بخواند همین موضوع در مورد ذخیره سازهای هولوگرافی نیز صادق است . به عنوان مثال، نقشه راه محصولات InPhase، نسل سومی از محصولات درایوهای هولوگرافی را در چهار سال اینده پیشنهاد می کند که می تواند سازگاری خوبی با نسل های قبلی داشته باشد

هولوگرافی

برچسب هولوگرام

برچسب های هولوگرامی، محصولاتی اپتیکی به شمار می آیند که توسط دستگاه های پیشرفته و با استفاده از روش های پیچیده و مدرن تولید و ساخته می شوند. این نوع از برچسب ها به دلیل شیوه ی ساخت متفاوت و جنس مواد بکار رفته ی خاص، دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که از جمله آنها می توان گفت:

این برچسب ها درون خود یک تصویر چند بعدی دارند که هنگامی که از دید های مختلف به آن بنگریم، می توانیم آن تصویر را در همان دید ببینیم. همچنین با تغییر زاویه ی دید، یک طیف رنگی درون آن می توانیم مشاهده کنیم که در حال تغییر می باشد.  این نوع برچسب ها غیر قابل کپی برداری هستند و به وسیله ی روش های دیگر نیز نمی توان آنها را تولید نمود. با استفاده از ابزارهای میکرولیتوگرافیک می توان هولوگـرام هایی با دقت و ظرافت ساخت که از این برچسب ها بر روی کالاها به عنوان نشان اصالت استفاده می شود.

مزایای هولوگرام

کاربرد های هولوگرام 

از جمله کاربرد های هولوگرام ها در زمینه های مختلف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاربرد های امنیتی در هولوگرام: در ابتدا لازم است بدانید که چاپ هولوگرام برای این نوع کاربرد ها با وسایل و تجهیزات خاصی انجام می شود. برچسب های هولوگرامی با ظرافت ها و ویژگی های خاصی که دارند، می توانند از کپی برداری جلوگیری کرده و موجب ایمنی و حفظ اعتبار کالا یا مدرک شوند.
  • استفاده در بسته بندی در هولوگرام: از کاربرد های چاپ هولوگرام ها، می توان به کاربرد آنها در بسته بندی اشاره نمود. از این برچسب ها بر روی بسته بندی کالاها نیز استفاده می شود که علت آن را می توان حفظ نشان تجاری و اصالت کالاهای تولید شده دانست. از این قبیل کالاهای که امروزه با این برچسب ها بسته بندی می شوند می توان به مواردی همچون لوازم یدکی خودروها، مواد غذایی، دارویی، قطعات الکترونیکی و ... اشاره نمود. 
  • کاربرد تزئینی در هولوگرام: یکی دیگر از کاربردهای چاپ هولوگرام ها، استفاده از این برچسب های هولوگرامی برای تزئین کردن محصولات می باشد. به عنوان مثال شما می توانید بر روی کارت های تبلیغی، مجلات، کتاب ها، تصاویر فانتزی و ... این نوع کاربرد چاپ هولوگرام را مشاهده نمایید.

طرح هولوگرام

فیلم هولوگرافیک ظاهر شده یا هولوگرام ، شباهتی به منظره اصلی یا موضوع اصلی ندارد. هرگاه موضوع مورد عکاسی ، صفحه‌ای صاف و منعکس کننده نور باشد، تصویر روی فیلم مجموعه‌ای از رشته‌های روشن و تاریک خواهد بود . حال آنکه تصویر یک نقطه به صورت تعدادی دایره‌ هم مرکز خواهد بود و در واقع هولوگرام یک منظره به شکل دوایر تیره و روشن است است که با پیچیدگی خاصی بر روی هم قرار گرفته‌اند .

تولید هولوگرام امنیتی

نوار هولوگرام

برای تولید انبوه هولوگرام لازم است که یک زنجیره بزرگ از فرآیند ها طی شود. از جمله رویکردهای پایه در این کار شکل دهی الکترونیکی، ابداع و برجسته سازی در هولوگرافی است. همچنین تولید هولوگرافی از فرایند چاپ جدا خواهد بود. در مرحله بعد عملیات انتقالی صورت می گیرد. آهن بری، باز پیچی کردن، روکش چسبان و برشکاری کردن از جمله کارهایی هستند که در تکنیک های چاپی باید به کار برده شوند. تکنیک هایی مانند لایه کشی کردن، مهرکاری کردن، شماره گذاری کردن و جان بخشی از موارد مهم در این کار هستند.

نخستین گامی که باید در ساخت هولوگرام امنیتی انجام داد، ساختن تصاویر هولوگرامی می باشد. این تصویر را نسخه هولوگرامی می گویند. برای این کار به ابزار نوری مخصوص نیاز است. در این فرآیند تصویر اصلی را با یک صفحه مقاوم در مقابل نور بر روی سطح شیشه ای باید ثبت کرد. از طریق گسترش شید بند می توان هولوگرام اصلی را ایجاد کرد.

برای ساختن هولوگرام اصلی تکنیک های گوناگون و نام های متفاوتی وجود دارد. از جمله این تکنیک ها می توان به هولوگرام های دو بعدی/سه بعدی و ماتریس نقطه ای اشاره کرد. در کنار امنیت بالایی که هولوگرام ها دارند، در انواع اصلی آن یک نقطه اوج و سراشیبی روی صفحه وجود دارد.

در گام های بعدی آن برای تولید و انتقال صفحه هولوگرافی نیاز است که ابزارهای فلزی که لایی های هولوگرافی نام دارند، به کار رود و در این مرحله تعداد تصویر در حجم انبوه و تعداد بالا افزایش پیدا خواهد کرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ